Haibike Yamaha: Reverse-Engineering

Diskutiere Yamaha: Reverse-Engineering im Yamaha Forum im Bereich Fertig-Pedelecs; Guten Morgen. Ich schreibe mit dem Übersetzer, also entschuldige ich mich für grobe Fehler. Was soll der attiny13 IC programmieren? beide? Wie...
  • Yamaha: Reverse-Engineering Beitrag #481
J

jqprez

Dabei seit
20.01.2023
Beiträge
2
Reaktionspunkte
0
Guten Morgen. Ich schreibe mit dem Übersetzer, also entschuldige ich mich für grobe Fehler. Was soll der attiny13 IC programmieren? beide? Wie verbinde ich es mit der Karte, wenn es verlötet bei mir ankommt? danke schön @gamerpaddy
 
  • Yamaha: Reverse-Engineering Beitrag #482
J

jqprez

Dabei seit
20.01.2023
Beiträge
2
Reaktionspunkte
0
Question for @gamerpaddy . Do I have to program both Attiny 13 in photo? how can i connect them if they are on the board? Thank you
attiny13.png
 
  • Yamaha: Reverse-Engineering Beitrag #483
gamerpaddy

gamerpaddy

Themenstarter
Dabei seit
12.07.2015
Beiträge
381
Reaktionspunkte
350
Ort
Mannheim
Details E-Antrieb
Yamaha PW
das unten rechts ist kein attiny13, es ist ein dc-dc wandler chip.
wie man ein attiyn13 programmiert findest du auf google "flash attiny13 with arduinoisp"
ich nehme dafür immer eine EEPROM klemme, aber man kann auch über den 6 pin port programmieren.
 
  • Yamaha: Reverse-Engineering Beitrag #484
V

Vitaliy

Dabei seit
08.03.2023
Beiträge
3
Reaktionspunkte
1
Перепрошую за гугл перекладач. Чи не могли б ви @Cozas допомогти мені з цим Yamaha In Tube 500Wh. При зарядці перестає працювати, на даний момент блимає індикатор 1 і 4. Я з України, можу доставити за адресою.
 
  • Yamaha: Reverse-Engineering Beitrag #485
S

siwy001

Dabei seit
20.03.2023
Beiträge
1
Reaktionspunkte
0
Google Übersetzer

Ich habe auch ein Problem mit einem Yamaha pasb2 b94-20 400Wh 11Ah Akku.
Nach dem Einlegen des Akkus in das Fahrrad zeigt es den Fehler AFE fault

Zuvor wurde Batterieladegerätfehler angezeigt,
1/2 und 3/4 abwechselnd einschalten, nach 10 Sekunden LEDs leuchten nicht,

Wie eine Beschädigung des funktionierenden Netzteils.

Bitte helfen Sie
 
  • Yamaha: Reverse-Engineering Beitrag #486
L

Lothar6472

Dabei seit
07.12.2017
Beiträge
309
Reaktionspunkte
245
Details E-Antrieb
Yamaha-PW, -SE, PW-X, PW-X2, Syncdrive Sport, Yose
Hallo,

Ich habe nach Rücksprache mit @gamerpaddy ein paar neue Dongle Boards anfertigen lassen.
Diese sind nun angekommen, geflasht und geprüft.

Wer Bedarf an einem Board hat kann sich gern an mich wenden.

LG
 

Anhänge

  • IMG_20230421_160351.jpg
    IMG_20230421_160351.jpg
    276 KB · Aufrufe: 45
  • Yamaha: Reverse-Engineering Beitrag #487
V

Vitaliy

Dabei seit
08.03.2023
Beiträge
3
Reaktionspunkte
1
I want to thank @Cosas for a great job. I had a situation where no one was able to help with the problem, except @Cosas (bms board failed). I was pleasantly surprised by the speed and service.
 
  • Yamaha: Reverse-Engineering Beitrag #488
A

ascqannapes

Dabei seit
04.06.2022
Beiträge
22
Reaktionspunkte
0
i just see on the photo that L1 is different than what it should be
Anhang anzeigen 482686
Anhang anzeigen 482687
it looks different, its basically the same part but yours has a max. current of 40mA, mine has 150mA
you can try measure it by using resistance measurement, it should be quite low across it. (<2ohms)
if its higher than that, it burned out.

my design files use this part CMI322513J101KT FH (Guangdong Fenghua Advanced Tech) | C27775 - LCSC Electronics
yours look like this NLV32T-101J-EF TDK | C295124 - LCSC Electronics

i reuploaded my parts list from my project which uses part number C27775 (original intended part)
Anhang anzeigen 482688
but when using the oshwlab bom from the main page (scroll all the way down) it uses a stripped down version of it missing important part numbers.

in the overview of all parts it suddently changes to C295124 (your part) because OSHWlab removed all supplier part number and manufacturer part numbers from the BOM file... it now select the first 100uh L1210 inductor it can find.
when ordering pcbs, export the BOM file from within the editor not from the oshwlab site


if the inductor is still fine, all of the above can be ignored. 40ma is plenty to run it, but maybe not enough to charge the capacitors.


try removing the xl7045 then and see if the 5v line still drops
Hi !

I've fixed the bad oscillator . I have , now, the 5 V when powering by the accu.
Now, I have to program the attiny.
should I power the dongle board using the 40V battery using B+ and B-, whith a common ground from the arduino OR should I just power the dongle board with the arduino "5V" ?
Thanks a lot ! Spring is here and my mountain bike is ready to go !
 
  • Yamaha: Reverse-Engineering Beitrag #489
L

Lothar6472

Dabei seit
07.12.2017
Beiträge
309
Reaktionspunkte
245
Details E-Antrieb
Yamaha-PW, -SE, PW-X, PW-X2, Syncdrive Sport, Yose
Hello @ascqannapes

You should just power the dongle board with the arduino.
 
  • Yamaha: Reverse-Engineering Beitrag #490
A

ascqannapes

Dabei seit
04.06.2022
Beiträge
22
Reaktionspunkte
0
Hello @ascqannapes

You should just power the dongle board with the arduino.
HI , thanks a lot,
just done it,
upload completed.
I have to check if the original yamaha charger can now dial with my customised battery.... ;-)
Any tip or advice concerning this step ?
how to use the original 4 pins charger connector ?
 
  • Yamaha: Reverse-Engineering Beitrag #491
Cosas

Cosas

Dabei seit
29.10.2016
Beiträge
363
Reaktionspunkte
524
Ort
Bayerischer Wald, da wo andere Urlaub machen!
Details E-Antrieb
2x Sduro 27,5 Yamaha, Hardtail 2016 mit Alfine 11
You must open the plug and check the colors.
Attention: the colors are changing in the battery to blue and white.

HR-Connector.jpg
 
  • Yamaha: Reverse-Engineering Beitrag #492
A

ascqannapes

Dabei seit
04.06.2022
Beiträge
22
Reaktionspunkte
0
ok, thanks a lot for your answer.
So , if I understand, only the motor "dials" with the battery ? not the charger ?
Thx,
 
  • Yamaha: Reverse-Engineering Beitrag #493
Cosas

Cosas

Dabei seit
29.10.2016
Beiträge
363
Reaktionspunkte
524
Ort
Bayerischer Wald, da wo andere Urlaub machen!
Details E-Antrieb
2x Sduro 27,5 Yamaha, Hardtail 2016 mit Alfine 11
No, the battery is steering the charger. That's why the Yamaha charger can not be used on a standard battery/BMS.
 
  • Yamaha: Reverse-Engineering Beitrag #494
A

ascqannapes

Dabei seit
04.06.2022
Beiträge
22
Reaktionspunkte
0
OK merci beaucoup,
mais maintenant, je ne sais pas comment câbler / connecter le dongle de la batterie au connecteur de la batterie.
Sur le dongle, j'ai le B+, le GND et le connecteur SIG. Pourriez-vous me dire comment brancher ces 3 connecteurs sur la prise yamaha à 4 fils ?
Merci beaucoup !
 
  • Yamaha: Reverse-Engineering Beitrag #495
A

ascqannapes

Dabei seit
04.06.2022
Beiträge
22
Reaktionspunkte
0
OK, thanks a lot,
but now i don't know how to wire/connect the battery dongle to the battery connector.
On the dongle I have the B+, GND and SIG connector. Could you tell me how to plug these 3 connectors into the yamaha 4 wire plug?
Thank you so much !
 
  • Yamaha: Reverse-Engineering Beitrag #496
Cosas

Cosas

Dabei seit
29.10.2016
Beiträge
363
Reaktionspunkte
524
Ort
Bayerischer Wald, da wo andere Urlaub machen!
Details E-Antrieb
2x Sduro 27,5 Yamaha, Hardtail 2016 mit Alfine 11
A Haibike Yamaha battery has 2 connectors, 1 for the motor with three wires plus minus and data and 1 connector with 4 wires to charge the battery.
You have to connect the dongle to the battery with plus (red), minus (black) and the third data line (gray) to the motor.
 
  • Yamaha: Reverse-Engineering Beitrag #497
A

ascqannapes

Dabei seit
04.06.2022
Beiträge
22
Reaktionspunkte
0
A Haibike Yamaha battery has 2 connectors, 1 for the motor with three wires plus minus and data and 1 connector with 4 wires to charge the battery.
You have to connect the dongle to the battery with plus (red), minus (black) and the third data line (gray) to the motor.
Hi ! ok for that, for the "power" 3 slot connector.
My problem is to connect the 4 pin charging connector to the dongle / accu .
this should be right :
powerconn.jpg


but my question is how to connect that : ;-)

howto.jpg

Thanks angain !
 
  • Yamaha: Reverse-Engineering Beitrag #498
Cosas

Cosas

Dabei seit
29.10.2016
Beiträge
363
Reaktionspunkte
524
Ort
Bayerischer Wald, da wo andere Urlaub machen!
Details E-Antrieb
2x Sduro 27,5 Yamaha, Hardtail 2016 mit Alfine 11
Your dongle connection is correct.

The dongle has nothing to do with the charging process. Only the BMS is involved in this.
To charge the battery, you have only plus and minus to connect on the BMS charging IN. To charge the battery, you must use a standard charger. The Yamaha charger is obsolete, because you do not have the charging control from the battery like it is with the original.
You can take any 42V max. 4A Li Ion charger. For the connection, you should install a new plug system, that fits, or you leave it as it is and connect just red and black line to BMS charge IN and solder the plug to your new charger.
When you install the BMS, don't forget to install a 30A fuse on BMS between battery and BMS.
 
  • Yamaha: Reverse-Engineering Beitrag #499
A

ascqannapes

Dabei seit
04.06.2022
Beiträge
22
Reaktionspunkte
0
OK, merci beaucoup, j'ai un chargeur générique. Je vais essayer ça !
I upload the last arduino code on the attiny. Should it work on first time or would I have to change parameters ?
 
Thema:

Yamaha: Reverse-Engineering

Oben